Według Departamentu Energii do 2025 r. w USA pojawi się 13 nowych gigafabryk ogniw akumulatorowych. Osiem z nich to wspólne przedsięwzięcia producentów samochodów i producentów akumulatorów. Planowane fabryki zapoczątkowują nową erę produkcji baterii w USA. Oprócz Tesli i Gigafactory Nevada firmy Panasonic, która dostarcza ogniwa akumulatorowe do produkcji pojazdów Tesla Model 3 i Model Y, produkcja ogniw akumulatorowych w USA jak do tej pory jest mocno ograniczona.
Azja a zwłaszcza Chiny, Japonia i Korea Południowa – to miejsca, z którego pochodzi większość ogniw akumulatorów do pojazdów elektrycznych. Wraz ze wzrostem produkcji pojazdów elektrycznych w Stanach Zjednoczonych ważne jest, aby produkcja ogniw akumulatorowych również trafiała do tego kraju, dlatego kilka dużych firm reprezentujących producentów baterii (SK Innovation, LG Energy Solution) i samochodów (GM, Stellantis, Toyota, Volkswagen, Ford) ogłosiło plany związane z produkcją akumulatorowych ogniw.
Mariaż producentów
Teraz Departament Energii wydał raport wymieniający wszystkie projekty fabryk akumulatorów w USA. Jak czytamy w raporcie:
„Oprócz fabryk akumulatorów do pojazdów elektrycznych, które już działają w Stanach Zjednoczonych, ogłoszono 13 dodatkowych fabryk, które mają rozpocząć działalność w ciągu najbliższych 5 lat. Spośród 13 planowanych fabryk osiem to wspólne przedsięwzięcia producentów samochodów i producentów akumulatorów. Wiele z tych nowych zakładów będzie zlokalizowanych na południowym wschodzie lub na środkowym zachodzie”.
Lista „bateryjnych” inwestycji opublikowana przez Departament Energii USA
Producent | Lokalizacja | Rok otwarcia |
Ford | Northeast of Memphis, TN | 2025 |
Ford & SK Innovation | Central KY | 2025 |
Ford & SK Innovation | Central KY | 2026 |
General Motors & LG Chem | Lordstown, OH | 2022 |
General Motors & LG Energy Solution | Spring Hill, TN | 2023 |
General Motors & LG Energy Solution | Nie ustalono | Nie ustalono |
General Motors & LG Energy Solution | Nie ustalono | Nie ustalono |
SK Innovation | Northeast of Atlanta, GA | 2022 |
SK Innovation | Northeast of Atlanta, GA | 2023 |
Stellantis & LG Energy Solution | Nie ustalono | 2024 |
Stellantis & Samsung SDI | Nie ustalono | 2025 |
Toyota | Southeast of Greensboro, NC | 2025 |
Volkswagen | Chattanooga, TN | Nie ustalono |
Jak zauważa portal electrec, wygląda na to, że urzędnicy Departamentu energii nie odnotowali kilku projektów związanych z produkcją baterii do samochodów elektrycznych. Na przykład Tesla (producent z siedzibą w Kalifornii nie jest zdaje się „oczkiem w głowie” dzisiejszej administracji – przyp. red.), obecnie wdraża zdolności produkcyjne ogniw akumulatorowych w swojej Gigafactory Texas w Austin, która mogłaby stać się jedną z największych fabryk ogniw akumulatorowych na świecie, z planowaną wydajnością ponad 100 GWh.
Bateryjny boom
Realizacja planowanych inwestycji w USA w produkcję ogniw akumulatorowych w stosunkowo krótkim okresie czasu, będzie miała ogromny wpływ na rozwój elektromobilności, gospodarkę Stanach Zjednoczonych (miejsca pracy, łańcuch poddostawców komponentów w tym minerałów ziem rzadkich) ale też daleko poza granicami tego kraju. Ogromna fala produkcji ogniw akumulatorowych i nieustający postęp technologiczny wpłyną z pewnością korzystnie też na ceny tego podstawowego komponentu przypisanego autom elektrycznym. To z kolei odbije się na finalnie na cenach samochodów BEV, które będą tańsze i co za tym idzie bardziej przystępne cenowo dla szerokich odbiorców.
źródło: ORPA.pl