Jednym z priorytetów Continental jest maksymalne wykorzystanie materiałów pochodzących z recyklingu oraz rozwój gospodarki cyrkularnej. Doskonałym przykładem naszych dążeń jest współpraca z Pyrum Innovations w zakresie odzysku sadzy z opon wycofanych z eksploatacji. Dzięki tej innowacyjnej technologii, która pozwala na odzysk materiałów do produkcji nowych opon, jesteśmy bliżej realizacji celu, jakim jest osiągnięcie 40% materiałów odnawialnych i pochodzących z recyklingu we wszystkich produkowanych przez nas oponach do 2030 roku.
Surowce z recyklingu odegrają niezwykle istotną rolę w uczynieniu opon bardziej zrównoważonymi. Używamy tego typu materiałów, kiedy tylko jest to możliwe. Jednocześnie kluczowe jest dla nas, aby ich jakość i właściwości były na takim samym poziomie, jak w przypadku surowców konwencjonalnych.
Opony Continental już teraz zawierają m.in. poliester pozyskiwany z recyklingu butelek PET oraz gumę i stal z przetworzonych opon. Ważnym elementem tej strategii jest przekształcenie myślenia o oponach wycofanych z obiegu jako o „końcu ich życia” na koncepcję „końca ich użytkowania przez konsumenta”, co otwiera drzwi do nowych możliwości w zakresie recyklingu i ponownego wykorzystania materiałów. W Polsce jesteśmy na bardzo dobrej drodze, gdyż z wszystkich odzyskiwanych opon wycofanych z rynku już blisko połowa trafia do recyklingu.
Nieustannie pracujemy nad innowacjami, które pozwolą nam jeszcze bardziej zwiększyć udział materiałów zrównoważonych w naszych produktach. Obok pyrolizy, przykładem jest nasza praca nad alternatywnymi źródłami kauczuku naturalnego pozyskiwanego z mniszka lekarskiego w ramach projektu Taraxagum. A już ponad 10 lat temu, w 2013 roku uruchomiliśmy pierwszą fabrykę ContiLifeCycle, która odpowiada za ponowne wykorzystanie i recykling opon ciężarowych. Nasz zakład ContiLifeCycle w Hanowerze w Niemczech jest jedynym zakładem produkcyjnym, który łączy recykling i bieżnikowanie opon pod jednym dachem.
Proces produkcyjny neutralny pod względem emisji jest obecnie testowany w zakładzie w Lousado w Portugalii, gdzie produkowanych jest rocznie 18 mln opon. To właśnie tam powstaje m.in. UltraContact NXT. Ta opona, stworzona z materiałów, które nawet w 65% pochodzą z recyklingu, są odnawialne i posiadają certyfikat bilansu masy ISCC PLUS, udowadnia, że nasze założenia i dążenia do produkcji neutralnej klimatycznie oraz prowadzonej w obiegu zamkniętym są już na wyciągnięcie ręki.
Te założenia chcemy skalować na nasze zakłady na całym świcie. Tylko w 2023 roku dział opon Continental zmniejszył swoje roczne zapotrzebowanie na energię o ok. 150 gigawatogodzin dzięki 160 projektom energooszczędnym. Odpowiada to mniej więcej średniemu rocznemu zapotrzebowaniu na energię elektryczną 12 500 domów jednorodzinnych. Nasze wysiłki zostały docenione m.in. przez międzynarodową organizację non-profit CDP (wcześniej znaną jako Carbon Disclosure Project), która już 6. raz z rzędu umieściła Continental na tak zwanej liście Climate A List 2023.
Czyni to Continental jedną z wiodących firm na świecie w zakresie ochrony klimatu. Potwierdza to również zestawienie sprzed kilku dni magazynu Time. Znaleźliśmy się w gronie 500 najbardziej zrównoważonych przedsiębiorstw na świecie. Ocena ta opiera się na specjalnej metodologii opracowanej przez Time i Statista. Ocenili oni łącznie 5000 firm w oparciu o ich strategię zrównoważonego rozwoju i sprawozdawczość, a także ponad 20 kluczowych wskaźników, w tym intensywność emisji, zużycie energii i udział energii odnawialnej. Continental uzyskał ocenę 61,39 na 100 możliwych punktów, zajmując 265. miejsce w rankingu. W kategorii przemysłu motoryzacyjnego jesteśmy w pierwszej 10.
Nieustannie pracujemy na tym by produkcja opon była coraz bardziej ekologiczna. Dzięki innowacjom i recyklingowi zbliżamy się do celu, jakim jest neutralność klimatyczna oraz zamknięty obieg materiałów w naszych zakładach.
Continental rozwija pionierskie technologie i usługi dla zrównoważonej i połączonej mobilności ludzi i towarów. Założona w 1871 roku firma technologiczna oferuje bezpieczne, wydajne, inteligentne i przystępne cenowo rozwiązania dla pojazdów, maszyn, ruchu drogowego i transportu. W 2023 roku Continental wygenerował sprzedaż na poziomie 41,4 mld euro i obecnie zatrudnia około 200 000 osób w 56 krajach.
Rozwiązania oponiarskie sekcji Tires Group sprawiają, że mobilność staje się bezpieczniejsza, bardziej inteligentna i zrównoważona. Jej portfolio produktów klasy premium obejmuje opony do samochodów osobowych, ciężarowych, autobusów, jednośladów oraz pojazdów specjalistycznych, a także inteligentne rozwiązania oraz usługi dla flot i sprzedawców opon. Continental zapewnia najwyższą wydajność od ponad 150 lat i jest jednym z największych producentów opon na świecie. W roku fiskalnym 2023 sektor opon wygenerował sprzedaż w wysokości 14 mld euro. Dział opon Continental zatrudnia ponad 56 000 osób na całym świecie i posiada 20 zakładów produkcyjnych i 16 zakładów rozwojowych.
Continental Opony Polska oferuje 7 lat gwarancji od daty zakupu na opony do aut osobowych i dostawczych. Wydłużona gwarancja obejmuje także opony osobowe z grupy Continental, m.in. Uniroyal, Barum, Semperit, Viking.
Autor: Anna Burakowska, Dyrektor Generalna Continental Opony Polska
Źródło: Continental Opony Polska